Η κατάσταση της Tesla είναι πολύ χειρότερη απ’ ό,τι φαίνεται
Η εταιρεία έχει δεχτεί ισχυρό πλήγμα και από την πολιτική δράση του Μασκ, ο οποίος ηγείται τις προσπάθειας περικοπής θέσεων εργασίας στην Ομοσπονδιακή κυβέρνηση των ΗΠΑ.
Η κατάσταση της Tesla είναι, πέραν πάσης αμφιβολίας, άσχημη. Τα κέρδη της μειώνονται, το ίδιο και η τιμή της μετοχής. Καθημερινά γίνονται διαδηλώσεις διαμαρτυρίας έως από τις εκθέσεις της. Το μοντέλο, Cybertruck, είναι μία ξεκάθαρη αποτυχία. Και όλα αυτά δεν είναι οι μόνες άσχημες ειδήσεις για την εταιρεία του Έλον Μασκ.
Η πτώση κατά 71% στα καθαρά κέρδη της εταιρείας μπορεί επικοινωνιακά να επισκιάστηκαν από την ανακοίνωση του διευθύνοντος συμβούλου, Έλον Μασκ, ότι αποχωρεί από την αμφιλεγόμενη θέση του στην αμερικανική κυβέρνηση για να επιστρέψει στην Tesla, όμως είναι μία ισχυρή ένδειξη ότι η κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων αντιμετωπίζει πολύ σοβαρά οικονομικά προβλήματα, τα οποία οφείλονται στην πτώση των πωλήσεων για πρώτη φορά στην ιστορία της, αλλά και στην υποχώρηση των τιμών ηλεκτρικών οχημάτων.
Μία προσεκτική ματιά στα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου δείχνει ότι η εταιρεία πλέον χάνει χρήματα από τη βασική λειτουργία και ύπαρξή της, την πώληση ηλεκτρικών οχημάτων. Η Tesla κατάφερε να καταγράψει κέρδος 409 εκατ. δολαρίων χάρη στην πώληση δικαιωμάτων ύψους 595 εκατ. δολαρίων σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες.
Ταυτόχρονα, η Tesla αντιμετωπίζει λόγω της κυβέρνησης Τραμπ και των δασμών αυξημένα κόστη, λόγω των εισαγόμενων ανταλλακτικών, τα οποία ακόμα και ο Μασκ παραδέχτηκε ότι μπορεί να είναι υψηλά, πράγμα που σημαίνει αυξημένα κόστη.
Οι πωλήσεις υποχωρούν εν μέρει εξ αιτίας του αυξημένου ανταγωνισμού από άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες που πωλούν ηλεκτρικά οχήματα, ειδικά στην Κίνα. Ενώ οι πωλήσεις των Tesla υποχωρούν σε δύο πολύ σημαντικές αγορές, την Ευρώπη και την Κίνα, παρά το γεγονός ότι οι συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων κινούνται ανοδικά. Και σύντομα πρόκειται να χάσει το στέμμα της μεγαλύτερης κατασκευάστριας ηλεκτρικών οχημάτων στον πλανήτη από την Κινεζική, BYD.
Δέχεται πλήγμα και από τον ίδιο τον Μασκ
Όμως, η εταιρεία έχει δεχτεί ισχυρό πλήγμα και από την πολιτική δράση του Μασκ, ο οποίος ηγείται τις προσπάθειας περικοπής θέσεων εργασίας στην Ομοσπονδιακή κυβέρνηση των ΗΠΑ, ενώ εκφράζει διαρκώς τη στήριξή του σε ακροδεξιά κόμματα σε ολόκληρο τον κόσμο, όπως για παράδειγμα στο γερμανικό, AfD.
Ο ίδιος απορρίπτει τους ισχυρισμούς ότι η εταιρεία του αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα, παραδεχόμενος κάποιες «προκλήσεις» και ισχυριζόμενος ότι είναι «αισιόδοξος για το μέλλον» της Tesla.
Αυτό, όμως, που δε λέει ο Μασκ είναι ότι η κυβέρνηση Τραμπ προσπαθεί να ακυρώσει τους κανονισμούς για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, οι οποίοι ενισχύουν τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων.
Επίσης, θέλει να καταργήσει τις προσπάθειες Πολιτειών, όπως η Καλιφόρνια, που έχουν εισάγει ακόμα πιο ισχυρούς κανόνες με στόχο να σταματήσουν οι πωλήσεις συμβατικών οχημάτων έως το 2035.
Τα περιθώρια κέρδους της εταιρείας μειώνονται διαρκώς και το ίδιο ισχύει και για τη μετοχή. Ακόμη και μεγάλοι υποστηρικτές και επενδυτές παραδέχονται ότι η ζημιά που έχει γίνει τους τελευταίους μήνες στην εικόνα της εταιρείας είναι τεράστια και εξαιρετικά δύσκολο να αντιστραφεί.
Σε όλα τα παραπάνω έρχεται να προστεθεί και η υπόσχεση του Έλον Μασκ για ρομποτικά ταξί, τα robotaxis, η οποία καθυστερεί όλο και περισσότερο. Ακόμα και εταιρείες – κολοσσοί, όπως η GM, ακύρωσαν τα σχέδια για robotaxis επικαλούμενη το «διαρκώς εντεινόμενο ανταγωνισμό».
«Τα επικερδή, πλήρη αυτόνομα οχήματα απέχουν πολύ ακόμα» από το να δημιουργηθούν, δήλωσε ο CEO της Ford, Τζιμ Φάρλεϊ. Ακόμα και ο Μασκ που έλεγε ότι θα είναι έτοιμα σε ένα χρόνο, τώρα μιλάει για τουλάχιστον έξι χρόνια έως ότου βγουν τα robotaxis στην αγορά.